Helgens Meny!!! Adobo filippinsk nationalrätt

Opps... jag har fått många email och dem frågade mig om jag kan ge några tips om filippinska köket.
Svenskarna är måna om thailandsk, indisk och kinekisk mat, eller hur? Men, vår mat är inte så speciell som dem andra asiatiska länder. Att dem har historier eller mat traditioner.
Som alla kanske vet att Filippinerna upptäckte av en portugisk man som heter Magellan och dess spanjorer soldater. Därför blev ön spansktalande. Konstigt nog att vi har ingen mat tradition. Det blev en blandning av kinekisk-spansk och amerikanskt, istället! Lol...men det är faktikst sant! Om ingen tror på min berättelse. Oj då, ska jag berätta också landet's historia. *fnissar!

IAF, några av vår kända menyer är ADOBO, MENUDO, PANCIT, LUMPIA och ni vet att vi älskar fisk och grönsaker.

Häng kvar, kanske jag ger Er mersmak av vårt kök. Om Ni är intresserad, mejla eller lämna några onskemål om Ni har slut med Er matfantasi. Lägg märke till att vanlig filippinskarätter är inte stark men välmildkryddad, så det är fantastisk för Er som har småbarn.

Nedan är matrecept från vårt kök... vi börjar med den kända ADOBO.

Ingredienser:
image43


CHICKEN ADOBO (FILIPINO VERSION)

1 hel kyckling (cut into eighths)
1 vitlök (chopped)
oliv olja
1 tsk svartpeppar
3 dried bay leaves
1 dl soya
1 dl vinegar
1 lök
**7up/sprite
**1 lemon
Glöm inte att tvätta kycklingen noga.Jag rekommenderar att använda l lime och salt för att skrubba kycklingen väldig noga så att den fetta slemmiga går bort. Tvätta noga!

image44

Varm oljan, lägg den pressade vitlök tills den blir gyllenebrun. Lägg kycklingbitar blanda och vänta tills den fått färg.

Häll lite vatten, honung eller 7up för mer sötare smak, utöver vinegar och soya. Sen, blanda svartpepar låt puttra ca 25-30 min eller tills kycklingen är klar. Lägg löken sist.
image45



Servera med gott ris...

Recept kan också tillagas med fläsk som många tycker att det är godare än kycklingen! PRÖVA BÅDA, samma sätt men kanske tillagas lite längre.
SMAKLIGT MÅLTID

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0