Vad har vi för tisdag LUNCH?

Jo, jag som är fortfarande sjuk och verkligen har ingen aptit ska äta en riktig ätlig mat. Enlig en gammalt filippinsk talessätt , "när man mår inte bra och måge töm?" så är soppa en toppen idea!"

Därför hade bestämt mig att jag måste dela med Er min recept för en smal och lyckad revbensjäll soppa! Pinoy (filippinsk) vis.
image67

TILLVÄGA:

½ kg revbensjäll med kött
2 tsk hackad vitlok
2 tsk olja
1 gullok hackad
1 pkt sinigang soup mix (köpas i asiatiska butiker) (se brukanvisning i förpackningen)
½ l vatten
1 pkt pachoi
1 knippa grön och lång bönor (köpas i asiatiska butiker)
1 vit rädisa
2 st tomater
10 st taro
fisksås (patis) men kan uteslutas pga lukten
salt och peppar för en bra smak

* Fräs revbensjällen i 2 tsk olja i hackad vitlök, hackad lök & salt tills det blir brun i färgen.

- häll vatten och den sinigang soup mix låt puttra till köttet blir mört
- lägg taron

* När taron blir halvfärdig, lägg i alla ingredienser och SE till att gronsakerna är fortfarande "al dente".

OBS!
- Man kan tillaga denna soppa hur man vill. Om man inte vill fräsa i oljan så går det att koka direk i vatten. Men dem första och andra kokvatten måste slängas och sila bort dem bruna bubbliga i vatten.

- När du känns att kötter är mört lägg i dem rotfrukterna
- Tomater, lök och grönsakerna
- Se till att dem bli bara al dente och inte mosiga.
image69

EN GOD OCH EN LÄTTSOPPA...BRA OM MAN BANTAR... surhet hjälper med sötsuget!

Serveras med ris förstås!

SMAKLIG MÅLTID IGEN!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0